כיצד משפיעה הרכישה האינטרנטית על הקניונים והחנויות בארץ?
כיום, כמות הרכישות באינטרנט עומדת על כ-8 עד 10 אחוזים במדינת ישראל, בעולם המערבי וב- OECD. המזג במסחר בעשר השנים האחרונות, מאז המשבר הגדול ב-2008, הוא 40%. כלומר- האינטרנט מהווה בסך הכל רבע מההפסד.
הממוצע של המסחר האלקטרוני במשק הישראלי ובעולם באופן כללי אולי נמוך, אך חשוב לזכור שיש ענפים שבהם המספרים הללו אינם נכונים. לדוגמא מוצרי תינוקות (לא כולל בגדים), ג'אדג'טים, ציוד משרדי, מתנות, צעצועים ועוד- בענפים אלו שיעור הרכישות באינטרנט, מהסך הכולל של מחזור הענף, כבר עומד על 20-25 אחוזים. כלומר- שיעור רכישה גבוה בהרבה.
ישנו גם עניין מוכנות הרשתות הגדולות והחברות- מחקר שנעשה על תופעה הנקראת "הבנה מאוחרת" מראה שדווקא בקרב הרשתות הגדולות והחברות הגדולות, הכניסה אל התחום המסחר האלקטרוני היא הרבה יותר איטית. רק עכשיו למעשה נעשית ההיערכות אצל חלק גדול מאותן חברות ורשתות, לקראת כניסה אל תחום המסחר המקוון, כי החברות מרגישות צורך לצעוד עם הזמן ולהיות תחרותיות גם בתחום הזה.
המשחק הוא משחק של שילובים. כשאנחנו מדברים על חנויות בקניונים, אנחנו לא מדברים על אנשים שמגיעים לקניון ובהכרח קונים בחנויות שבו. השילוב בין המסחר האלקטרוני ובין החנות הפיזית (שמספקת ללקוח את החווייה, את הנגיעה, את הבילוי, את החלפת הדעות) הוא הכרחי. הרבה אנשים קונים באופן מקוון והולכים אל החנות הפיזית בקניון בשביל בילוי, הרבה נכנסים לחנות הפיזית ואז מזמינים באינטרנט את מה שראו בחנות והרבה אפילו נכנסים לחנות וקונים דרך האינטרנט בזמן שהם בחנות.
לאן מועדות פנינו מבחינת שוק הקמעונאות?
בכל האיזורים הקהילתיים יותר ולאו דווקא בקניונים, חנויות מקומיות ימשיכו להתקיים, ולידן יוקמו חנויות נושא של הרשתות הגדולות. אנשים ילמדו להתאים את האופי של מה שהם מציעים למצב החדש. גם אנחנו כבני אדם, נחווה שינוי תרבותי, לא טכנולוגי. השאלה היא לא לגבי הרכישה המקוונת עצמה, אלא לגבי כיצד אנחנו רגילים לצרוך.
בקניונים לעומת זאת, חנויות קטנות מספקות יחס אישי וישיר והחנויות הגדולות מספקות חוויית הקניה שונה לחלוטין, גם מזו המקוונת- כשרוצים לחפש בחנות גדולה מאוד באינטרנט מוצר ספציפי זה יכול לקחת הרבה זמן, אבל כשהולכים את החנות עצמה ברגל, מוצאים ביתר קלות.
מדוע יש כיום ירידה בשכירויות במרכזים השכונתיים?
מחיר הריבית שירד לא השפיע על מחירי השכירות בקניונים ובמרכזים השכונתיים לאורך שנים אבל הא מתחיל להשפיע עכשיו. בסופו של דבר הפדיון הוא מה שחשוב, כי הפדיון ירד, גם בגלל הרכישות באינטרנט אבל גם בגלל ירידת מחירי המוצרים ובשל העובדה שאנשים קונים יותר בנסיעות לחו"ל (רכישות במהלך חופשה בחו"ל מהוות כרבע מכמות הרכישות האינטרנטיות), ולכן המכירות הממוצעות למטר מרובע בקניון ירדו כמעט בחצי. לכן יש להתאים את שכר הדירה לפדיון הזה. כדאי שהקניונים ילמדו לעשות תוכנית עסקית לפי 100 דולר למטר במקום 200 דולר למטר, ושרשתות המסחר ילמדו לעשות תוכנית עסקית לפי מכירות של 1000 שקל למטר ולא 2000 שקלים למטר, כפי שהיה קודם.